***
***
Παναγιά Ράσοβα του 1300 στο Πήλιο ένα από τα παλαιότερα μοναστήρια του
γιόρταζε σήμερα... χρόνια πολλά σε όλους!
Δυστυχώς όταν το είχα επισκεφθεί ήταν κλειστό.
..."Χτίστηκε -καθώς λένε- τον ΙΔ΄ αιώνα. Οι τοίχοι της μισής εκκλησιάς είναι στολισμένοι με τοιχογραφίες εξαίρετης βυζαντινής τέχνης, που αφανίζονται και ξεθωριάζουν απ’ τη διάβρωση του καιρού, την ανθρώπινη εγκατάλειψη και την αφροντισιά των αρμόδιων. Όλες οι ζωγραφικές παραστάσεις είναι παρμένες απ’ τον αγιογραφικό κύκλο της ορθόδοξης εικονογραφίας. Στη δυτική όμως βάση του ενός από τους δυο τρούλλους, βλέπει ο προσκυνητής ένα βαθύτατο. πρωτόφαντο και ξαφνιαστικό ρήγμα. Όχι ρήγμα οικοδομικό· αγιογραφικό ρήγμα.
Ο λαϊκός τεχνίτης που αγιογράφησε την εκκλησιά, ανάμεσα στις άλλες φιγούρες και συνθέσεις με καθαρά θρησκευτικό περιεχόμενο, έβαλε και μια πέρα για πέρα άσχετη με το δόγμα, εχτρική κι αντίμαχή του θάλεγα. Ζωγράφισε ένα λαϊκό γλέντι, το πανηγύρι ίσως της Ράσοβας που γινόταν κάθε χρόνο εκεί.
Κοράσια βεργολυγερά και παλληκάρια γεροδεμένα χερoπιασμένα σ’ ένα κυκλικό χορό, μ’ ιλαρή θωριά και βλέμμα, προσφέρουν λατρεία αμίμητα ειδυλλιακή στη λεβεντιά και τη νιότη. Παρέκει ο λυράρης γονατισμένος πάνω στο χλόινο ταπέτο, ρυθμίζει τις βηματιές και το κυμοσάλεμα του χορού με τις παθιάρικες δοξαριές του. Στη μέση ένας μποϊλής πηλιορείτης, βροντοχτυπάει με πρωτόγονο ορμέμφυτο το τύμπανο. Στην άκρη - άκρη ένας ιερωμένος -παπάς ή καλόγερος - ενθουσιασμένος απ’ τη γιορταστική ατμόσφαιρα, κεντρίζει και παροτρύνει τους ξεφαντωτές με τεντωμένο χέρι......."
[Βαγγέλης Σκουβαράς "Η αποθέωση του γλεντιού" ]
γιόρταζε σήμερα... χρόνια πολλά σε όλους!
Δυστυχώς όταν το είχα επισκεφθεί ήταν κλειστό.
..."Χτίστηκε -καθώς λένε- τον ΙΔ΄ αιώνα. Οι τοίχοι της μισής εκκλησιάς είναι στολισμένοι με τοιχογραφίες εξαίρετης βυζαντινής τέχνης, που αφανίζονται και ξεθωριάζουν απ’ τη διάβρωση του καιρού, την ανθρώπινη εγκατάλειψη και την αφροντισιά των αρμόδιων. Όλες οι ζωγραφικές παραστάσεις είναι παρμένες απ’ τον αγιογραφικό κύκλο της ορθόδοξης εικονογραφίας. Στη δυτική όμως βάση του ενός από τους δυο τρούλλους, βλέπει ο προσκυνητής ένα βαθύτατο. πρωτόφαντο και ξαφνιαστικό ρήγμα. Όχι ρήγμα οικοδομικό· αγιογραφικό ρήγμα.
Ο λαϊκός τεχνίτης που αγιογράφησε την εκκλησιά, ανάμεσα στις άλλες φιγούρες και συνθέσεις με καθαρά θρησκευτικό περιεχόμενο, έβαλε και μια πέρα για πέρα άσχετη με το δόγμα, εχτρική κι αντίμαχή του θάλεγα. Ζωγράφισε ένα λαϊκό γλέντι, το πανηγύρι ίσως της Ράσοβας που γινόταν κάθε χρόνο εκεί.
Κοράσια βεργολυγερά και παλληκάρια γεροδεμένα χερoπιασμένα σ’ ένα κυκλικό χορό, μ’ ιλαρή θωριά και βλέμμα, προσφέρουν λατρεία αμίμητα ειδυλλιακή στη λεβεντιά και τη νιότη. Παρέκει ο λυράρης γονατισμένος πάνω στο χλόινο ταπέτο, ρυθμίζει τις βηματιές και το κυμοσάλεμα του χορού με τις παθιάρικες δοξαριές του. Στη μέση ένας μποϊλής πηλιορείτης, βροντοχτυπάει με πρωτόγονο ορμέμφυτο το τύμπανο. Στην άκρη - άκρη ένας ιερωμένος -παπάς ή καλόγερος - ενθουσιασμένος απ’ τη γιορταστική ατμόσφαιρα, κεντρίζει και παροτρύνει τους ξεφαντωτές με τεντωμένο χέρι......."
[Βαγγέλης Σκουβαράς "Η αποθέωση του γλεντιού" ]
Το κτιριακό συγκρότημα λαβώθηκε απ' τα χτυπήματα του χρόνου και οι λαβωματιές του έμμειναν ανεπούλωτες απ' τη χρονιά που πέθανε και ο τελευταίος καλόγερος (1885). Πρώτα έπεσε η βορινή πλευρά. Οι μεγάλοι σεισμοί του 1955-56 ολοκλήρωσαν το καταστρεπτικό τους έργο, με αποτέλεσμα την καταστροφή της καστρικής του μορφής και των κελιών. Για ασφάλεια των πιστών το εκκλησιαστικό συμβούλιο της Μεταμόρφωσης Ζαγοράς αποφάσισε την κατεδάφιση με μπουλντόζα των υπολειμμάτων των κελιών και τον καθαρισμό τον χώρου από τα μπάζα. Σήμερα σώζεται ο κεντρικός ναός της μονής με τους δύο τρούλους του.
Οι εσωτερικές λήψεις από το ναό αντλήθηκαν από τους κ. Μ. Χαδίνη, την κα. Θ. Νάσιου και το διαδίκτυο ευχαριστώ.
Οι εσωτερικές λήψεις από το ναό αντλήθηκαν από τους κ. Μ. Χαδίνη, την κα. Θ. Νάσιου και το διαδίκτυο ευχαριστώ.













Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου